تغییر در میکروبیوم روده با تضعیف سیستم ایمنی و دیابت نوع 1 مرتبط است

 21 آوریل 2017- یک تحقیق جدید توسط محققان دانشگاه Aalto در هلسینکی نشان می‌دهد که تغییر در میکروبیوم روده می‌تواند یک عامل مهم در ابتلا نوزادان به دیابت نوع 1 باشد.

 محقق ارشد این مطالعه، Tommi Vatanenدریافت که ثبات میکروبیوم روده در طول 3 سال اول زندگی برای داشتن یک سیستم ایمنی متعادل و حفاظت از فرد در برابر ابتلا به دیابت نوع 1 بسیارمهم است.

Vatanen که مطالعات بسیاری را بر روی نوزادان کشورهای اروپای شمالی و شرقی و هلند به منظور بررسی تأثیر عوامل محیطی بر توسعه‌ی میکروبیوم روده قبل از شروع دیابت نوع 1، انجام داده است، می‌گوید: میکروبهای روده به روشی سیستم ایمنی بدن را آموزش می‌دهند و اگر چیزی در این مراحل اولیه ی زندگی، اشتباه پیش رود، بیماری خود ایمنی در کودک ممکن است بسیار شایع تر شود.

 او معتقد است اکثر سلولهای سیستم ایمنی در روده ساکن هستند و فاکتورهای زیست محیطی خاصی نظیر رژیم غذایی و درمانهای آنتی بیوتیکی بیش از حد می‌تواند اختلالی در میکروبیوم روده ایجاد نماید که در نتیجه ی آن خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش یابد.

 اولین یافته‌ی Vatanen این بود که علیرغم منطقه‌ی جغرافیایی و پس زمینه‌ی ژنتیکی مشترک بین این کشورهای اروپایی، نرخ شیوع دیابت نوع 1 و سایر بیماریهای خود ایمنی بین این کشورها بسیار با یکدیگر متفاوت است.

در کودکان فنلاندی نرخ شیوع دیابت نوع 1 (5 تا 6 برابر) بالاتر است و در بدن این کودکان اتوآنتی بادیهای جزایر بسیار زودتر از کودکان روسی تشکیل می‌شود، برخی از دانشمندان استدلال کرده‌اند که این موضوع می‌تواند به دلیل ترکیبات روده‌ای متفاوت در این کودکان باشد.

 در مطالعه‌ی DIABIMMUNE  محققان دریافتند که کودکانی با جمعیت بسیار خاصی از باکتریهای روده‌ای بسوی ابتلا به دیابت نوع 1 پیش می‌روند. عدم تعادل در میکروبیوم روده سبب می‌شود، روده نشت کرده و محصولات باکتریایی که موجب تحریک التهاب و اختلال در عملکرد ایمنی بدن می‌ّشوند، در بدن انتشار یابند.

Vatanen معتقد است این عدم تعادل در میکروبیوم روده تا حد زیادی به استفاده ‌ی بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها مربوط است. درمانهای آنتی بیوتیکی پاتوژنها را از بین می‌برند اما آنها باکتریهای کامنسال(خوب) در روده را نیز از بین می‌برند و سبب می شوند کودکانی که تحت درمان با آنتی بیوتیکها قرار گرفته اند، جوامع باکتریایی کمتر پایدار و با تنوع کمتری داشته باشند.

روسها در ارتباط با تجویز آنتی بیوتیک‌ها بیشتر محافظه کار هستند، آنها در کل میزان آنتی بیوتیک کمتری نسبت به سایر کشورهای اروپای شرقی استفاده می‌کنند. هنوز ممکن است عوامل دیگری بغیر از استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در بروز دیابت نوع 1 در بین این جمعیتها نقش داشته باشد که Vatanenمصمم است همه‌ی آنها را کشف کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/alterations-in-gut-microbiome-linked-to-weaker-immune-system-and-type-1-diabetes-98248857.html